Pubers op de fiets


Laat een groep jonge middelbare scholieren in een groepje fietsen en grote kans dat je ziet waar pubers mee worstelen!

Een groep jongens, in de leeftijd van begin middelbare school, fietste op een fietspad dat ook gedeeltelijk in gebruik is als rijweg. Nietsvermoedend reed ik de ‘fietsstraat’ in op weg naar het benzinestation. Voor mij reed al een auto en daarvoor de zeven jongens op de fiets. We reden heel langzaam en er is ruimte om langs de fietsers te gaan als zij tenminste niet met zijn drieën of vieren naast elkaar rijden.

Een van de jongens keek om en gaf een seintje aan de anderen dat er auto’s achter hen reden. Er werden meer blikken achterom geworpen en ik zag de hele groep een beetje opschuiven naar rechts in afwachting van de auto die hen voorbij kwam rijden. Maar dat gebeurde niet want de auto voor mij gaf richting aan, ging nog langzamer rijden en reed een oprit bij een huis op. Ik reed naar de jongens toe die inmiddels weer omkeken en zag de twijfel bij hen, wat gaan we nu doen! Baalden ze dat ze voor niets aan de kant waren gegaan?  Waren ze daardoor getriggerd?

Wat nu?

Een jongen ging heel demonstratief zover mogelijk naar links rijden en keek of de anderen van de groep ook mee kwamen. Er werd een beetje heen en weer geroepen. Een andere jongen keek regelmatig bezorgd achterom naar mij in mijn auto. Ik bleef heel rustig rijden en voelde irritatie opkomen en liet die ook weer weggaan. Ik was zo benieuwd hoe het verder zou gaan.

De ‘leider’ die bleef links rijden en maakte contact met zijn ‘bende’ door snoepjes uit te delen. Je zag hoe de verschillende rollen in de groep werden uitvergroot, de leider, die zich openlijk stoer gedroeg en het signaal afgaf dat ze zeker niet aan de kant moesten gaan. Een paar jongens die ogenschijnlijk niet reageerden en stug voor zich uitkijkend doorfietsen. Twee die meteen volgden en eentje die zich er niet prettig bij voelde en om bleef kijken maar niet bij machte was om zijn fietsmaatjes mee te krijgen.

Wat een worsteling daar op de fiets in die groep, wat moet je doen/niet doen om erbij te horen. Hoe sta je in de groep? Wat moet je met de ‘buitenwereld’  Wie is er nu eigenlijk belangrijk!  Bezig zijn met verkeersregels, het zien van gevaar was geen prioriteit.  Zij gedroegen zich precies als pubers!

En ik, ik reed geduldig achter hen aan en was blij dat de 50 meter voorbij waren en ik kon afslaan.